Du behöver bara dra ETT strå till stacken

Den här helgen har varit ganska trist. Jag har saknat mina vänner något oerhört och jag har nästan slagits omkull av djupa tankar om framtiden och meningen med livet. Vad ska det bli av mig? Vad kan jag tillföra världen? Vad ska man prioritera i livet? Vad ska man kämpa för? Det finns miljontals frågor man vill ha svar på. Vad betyder mest i ditt liv? Ditt liv. Ditt liv.
Ditt liv är inte ensamt om att finnas. Visst vill de flesta att man själv ska må bra, och det ska man ju också vilja. Men genom enbart själviskt tänkande drabbas även ditt liv negativt. Jag tror på solidaritet. Jag tror på att varje människa behöver dra sitt strå till stacken för att få jobbet utfört, för att rädda vår planet och göra den till en bättre plats att leva på. Jag tror inte att folk som skiter blankt i problem som ändå binder samman hela mänskligheten kan "åka med på ett bananskal" till en bättre värld som andra, kämpande människor skapat. Tänk om alla människor kunde dra ett strå till stacken. Ett enda strå. Visst, det låter hur obetydligt som helst, ETT strå, det är ju ingenting. Mitt strå kunde vara att använda ett annat slag av lampor, eller stänga av vattnet när jag schamponerar håret under en duschning. Jag kan hålla med om att bara för att jag stänger av vattnet då jag inte använder det så innebär det inte att uppvärmningen av jordklotet stoppas. Ett strå bygger inte en stack. Men tänk om varje myra på hela jorden bar ett strå till samma stack, hur stor hade inte den blivit då? Föreställ dig skillnaden mellan stacken som några enskilda myror byggde åt sig själva, och den som alla genom samarbete (och dessutom med mindre jobb per myra) byggde. Tillsammans kan vi vinna kampen mot klimatförändringar (påverkade av oss människor), för visst är det en kamp att vi ska få behålla vår planet i ett så bra skick som möjligt?
Att kämpa innebär inte att man är tvungen att donera en massa pengar, utan det räcker med endast små förändringar i våra vardagliga liv. Inte låta vatten rinna i onödan, släcka lampor i rum du inte är i. Sortera sopor, och cykla istället för att ta bilen till kompisen som bor 3 km bort. Du kan även skriva under klimatmanifestet på vattenfalls hemsida. Det handlar bara om en signatur, och även om det bara är en signatur så betyder den allt. Varenda namnteckning räknas och är viktig.



(använd länk om bannern inte fungerar eller om du vill läsa mer: http://www.vattenfall.se/klimatsignatur/)

Kommentarer
Postat av: Viktor Bolling

Aw, du ska då alltid tänka på allas bästa : ))

2008-10-21 @ 03:44:04
Postat av: Maad

vilka djupa tankar.. men du har helt rätt!

tänk om alla tänkte så!

2008-10-22 @ 20:00:28
URL: http://maadie.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0